Hivos wint prijs voor bloemencampagne
Op maandagavond 24 juni mocht Hivos de IDleaks Hoogvlieger Award (juryprijs) in ontvangst nemen. Deze award wordt uitgereikt aan de beste communicatie-uiting van een Nederlandse ontwikkelingsorganisatie uit het afgelopen jaar. Hivos won de prijs voor de publiekscampagne Small Change, Big Deal.
Small Change, Big Deal
De campagne Small Change, Big Deal werd in februari 2018 gelanceerd en vraagt aandacht voor de lage lonen in de Afrikaanse bloementeelt. In een muziekvideo, gemaakt door Studio Sazza, leggen de Power Flower Girls de bloemenketen uit (rozenteler – veiling – supermarkt- consument). Slechts 13 cent, een small change, is nodig per bosje supermarktrozen om leefbaar loon, een big deal, voor de rozenplukkers mogelijk te maken.
De jury prees het feit dat de korte video erin slaagt een hoop complexiteit uit te leggen over de keten. “Interessant is dat in deze muziekvideo de focus ligt op de hele productieketen”, vertelde Wouter Oomen, voorzitter van IDleaks. “Er wordt dus niet zozeer gewezen naar de consument, maar naar alle betrokkenen in de hele cyclus van de productieketen: van producent tot inkoper.”
Hoe moeilijk kan het zijn?
Meer dan een jaar na de lancering van Small Change, Big Deal zijn er nog steeds géén eerlijke bloemen te koop bij de supermarkten. We gaan daarom verder en blijven vragen om leefbaar loon voor de bloemenplukkers. Want hallo supermarkt, hoe moeilijk kan het zijn?
IDleaks
IDleaks is een Nederlandse organisatie die zich inzet voor betere communicatie over het globale zuiden. Met de jaarlijks terugkerende IDleaks Awards hopen ze het gesprek over communicatie door ontwikkelingsorganisaties op gang te brengen en organisaties te inspireren hun communicatie-uitingen verbeteren.