Hivos - People Unlimited website

Header image

Kinderarbeid door de lens van een fotograaf

Met ruim 426.000 volgers op Instagram is Eelco Roos beter bekend als @Croyable. De fotograaf werd door het Hivos Stop Kinderarbeid team gevraagd om naar Oeganda te reizen en kinderarbeid in de goudmijnen in beeld te brengen. Een “life-changing” reis volgens Eelco.

“Ik heb heel veel reizen gemaakt naar allerlei uithoeken van de wereld, maar deze reis heeft toch echt de meeste indruk op me gemaakt. Ik had nooit kunnen bedenken dat er mijnen zijn die bijna volledig door kinderen worden gerund”, vertelt Eelco ons.

In 2014 was bijna een kwart van de kinderen tussen 5 en 17 jaar in Oeganda kindarbeider. Ruim 15.000 kinderen werken in de goudmijnbouw in Oeganda en dit aantal groeit alleen maar. Eelco werd geraakt toen hij de realiteit hiervan met eigen ogen zag.

“Ik had geen idee dat goudmijnen 24 uur per dag draaiende gehouden worden door kinderen. Deze kinderen wonen niet bij hun ouders en leven jarenlang in tenten op de mijn, zonder uitzicht op een betere toekomst. Dat was echt shocking,” zegt Eelco.

Goud in mobiele telefoons

Hivos en Eelco kwamen in 2016 met elkaar in contact omdat Hivos aandacht wilde vragen voor het gebruik van goud in de elektronicasector. Deze sector is namelijk een grote afnemer van het goud uit de Oegandese mijnen. Omdat Eelco dagelijks honderdduizenden jonge mensen bereikt via Instagram op hun smartphones, was deze campagne een perfecte manier om hen bewust te maken van de stukjes goud die ook in hun telefoons zitten.

“Het mooie van deze reis was dat het ontzettend veel reacties opleverde onder mijn volgers. De foto’s van kinderen in de goudmijnen zetten hen echt aan het denken, mensen raakten in gesprek en andere Instagrammers raakten geïnspireerd om ook maatschappelijke problemen aan het licht te brengen”, legt Eelco uit.

Bewustwording vergroten

Ondanks de vele positieve reacties raakte Eelco bijna 10.000 volgers kwijt na deze campagne omdat ze, zo vermoedt Eelco, niet geconfronteerd wilden worden met de werkelijkheid. Voor hem was dit echter geen reden om niet aan een dergelijke campagne mee te werken. Het motiveerde hem juist om ieder jaar tijdens de Werelddag tegen Kinderarbeid het probleem opnieuw onder de aandacht te brengen.

“Ik wil de vlieg op de muur zijn die vastlegt hoe de realiteit is. Ik heb foto’s gemaakt van kinderen die uitstraalden dat ze niet thuishoren in de mijn. Deze kinderen hebben recht op een normaal gezinsleven en een opleiding. Door hun blikken vast te leggen in portretten hoop ik een klein beetje bij te dragen aan bewustwording van deze realiteit.”

Ook meehelpen?

Het Hivos Stop Kinderarbeid team is dit jaar een samenwerking aangegaan met Fairphone om aandacht te vragen voor kinderarbeid in de goudmijnen van Oeganda. Van elke verkochte Koraalrode case of een Fairphone 2 gaat respectievelijk 10 en 30 euro naar onze lokale partnerorganisatie Environmental Women in Action for Development (EWAD), die het mogelijk maakt om kinderen in Oeganda terug naar school te laten gaan en de 16 en 17 jarigen een beroepsopleiding aan te bieden. Wil jij ook bijdragen? Sla dan nu je slag in de webshop van Fairphone. De actie loopt tot en met eind november.