Steun voor de vrouwen van Libanon
Het is bijna vier maanden geleden dat de inwoners van Beiroet werden opgeschrikt door verwoestende explosies in de haven van de stad. In een land dat wordt geteisterd door crises en onrust, was dit de zoveelste klap die bevolking te verduren kreeg. Voor ondernemer Elsbeth Blekkenhorst reden om in de bres te springen.
Elsbeth woont al tien jaar in Doha, Qatar. Een stad met een grote Libanese gemeenschap. “Een aantal goede vriendinnen komen uit Libanon. Bij hen zag ik de wanhoop in hun ogen. Ik móest iets doen.”
Hivos kende ze al en zo kwam Elsbeth uit bij ons noodhulpproject voor vrouwen in Libanon die getroffen zijn door de gevolgen van de economische én coronacrisis. Want te midden van alles dat gaande is, worstelt Libanon ook nog eens met het onder de duim houden van het coronavirus.
Onmisbare producten
Met dit belangrijke project zorgen we voor hygiëne-kits voor vrouwen in het Aley-gebied onder Beiroet. In deze kits zitten onmisbare producten zoals maandverband, zeep, shampoo, deodorant en daarnaast een folder over seksuele en psychologische gezondheid. Producten die in afgelegen en door mannen gedomineerde gebieden als niet-belangrijk worden beschouwd.
Veel vrouwen in deze gebieden zijn financieel afhankelijk en worden door de crisis hard geraakt. Zij zijn niet in staat om deze fundamentele producten zelf aan te schaffen, maar hebben ze wel hard nodig. Het project wordt uitgevoerd door een lokale partner en mogelijk gemaakt door Hivos, mede dankzij de gift van Elsbeth. Inmiddels zijn er al bijna driehonderd kits verspreid onder Libanese, Syrische en vrouwelijke arbeidsmigranten in Libanon (te zien op de foto boven het artikel).
Een merk met impact
“Toen ik over dit project hoorde was ik er even stil van. Dit was precies waarnaar ik op zoek was”, vertelt Elsbeth. Het deed haar besluiten een gedeelte van de opbrengsten van haar onderneming te doneren aan dit bijzondere project.
Met haar merk Elisabietta verkoopt ze verschillende mode-items voor vrouwen, zoals schoenen, tassen en shawls. “Ik werk samen met vrouwen die de producten maken en daarvoor een eerlijk salaris krijgen. Daarnaast gaat een deel van de opbrengsten van de verkoop van die producten naar NGO’s of projecten die specifiek vrouwen helpen. Dat is ook wat ik wil uitdragen met mijn merk: door vrouwen, voor vrouwen.”
De winst van bijdragen
“Ik wil niet alleen maar commercieel zijn”, legt Elsbeth uit. “En daarnaast wil ik graag vrouwen helpen die zelf niet in de positie zijn hun dromen te realiseren.” Toen corona uitbrak, kwam dat gevoel bij haar nog sterker naar boven. “Er zijn zoveel vrouwen op de wereld die vanwege hun achtergestelde positie nu extra benadeeld worden. Daarom wil samen met andere organisaties impact blijven maken. Ik ben in de positie dat ik een deel van mijn opbrengsten kan missen. Een ander persoon op de wereld heeft het veel harder nodig dan ik. Vandaar dat ik dit kan en wil doen.”
Elsbeth hoopt andere ondernemers te inspireren. “Er zijn tegenwoordig zoveel bedrijven die alleen het boxje CSR of Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen willen aantikken en denken dat ze daarmee klaar zijn. Ik hoop hen hiermee te inspireren een stapje verder te gaan en daadwerkelijk actie te ondernemen. Het mooie resultaat dat dit oplevert voelt echt als een win-winsituatie. Ik ben blij dat ik zo echt iets kan bijdragen met mijn merk.”
Wil je ook bijdragen aan onze projecten? Hivos staat altijd open voor samenwerkingen met betrokken ondernemers. Neem contact op met Eva Boumans via eva@hivos.org om meer te weten te komen.