De schaduwkant van de Valentijnsroos
Verbaasde gezichten vandaag op Valentijnsdag op het Lange Voorhout in Den Haag. Voorbijgangers worden er geconfronteerd met tientallen werkjassen die aan de lantaarnpalen hangen. De jassen tonen het onzichtbare werk van de tienduizenden vrouwen die werken in de bloemenindustrie in oost- en zuidelijk Afrika. Doordat Nederlandse supermarkten nog steeds geen eerlijke prijs betalen voor hun rozen, verdienen deze vrouwen veel te weinig. Het is de schaduwkant van de romantische Valentijnsroos.
Om vier uur ‘s ochtends staat rozenplukster Fatuma Murugi op. Ze doet zachtjes om haar vierjarige zoontje niet wakker te maken in hun kleine eenkamerwoning. Nadat ze is aangekleed en ontbeten heeft met thee en een stuk brood, gaat ze op weg naar één van de vele bloemkwekerijen in Naivasha, de belangrijkste regio voor de bloemenproductie in Kenia. Zij is van de dertigduizend vrouwen die hier werken, zes dagen per week. In de periode voor Valentijnsdag maken zij soms werkdagen van wel vijftien uur lang. Ze verdient slechts 139 US dollar per maand: te weinig om fatsoenlijk van rond te komen.
Slechts 13 cent duurder
Fatuma is één van de tienduizenden vrouwen waarvoor Hivos actie voert met de campagne Small Change, Big Deal. Al jaren vragen wij aan de Nederlandse supermarkten om iets te doen aan de te lage lonen. We lieten berekenen dat een bosje van tien rozen slechts 13 cent duurder hoeft te worden om de rozenpluksters een leefbaar loon te kunnen betalen. Hivos roept op tot een eerlijke deal, waarbij de hele keten van kweker tot consument samen die 13 cent opbrengt.
Hallo supermarkt, hoe moeilijk kan het zijn?
Albert Heijn, Aldi, Coop, Deen, Dirk, Jumbo, Lidl en PLUS weten dat de vrouwen die de rozen plukken te weinig betaald krijgen. Toch zetten ze nog steeds geen concrete stappen om de lonen te verhogen tot een leefbaar loon. Terwijl supermarkten zoveel macht hebben: zij kopen de rozen vaak direct in bij de kweker én ze bepalen de prijs voor de consument.
Afgelopen jaar introduceerden we het ‘Hallo-supermarkt-hoe-moeilijk-kan-het-zijn?-spel’, waarin supermarkten de strijd aangaan voor eerlijke rozen: wie verkoopt als eerste rozen waarvoor een leefbaar loon is betaald? Helaas laat de tussenstand zien dat geen enkele supermarkt concrete stappen heeft gezet. Ze geven wel gehoor aan onze oproep met woorden, maar wij vragen om échte actie!