Een succesvolle campagne tegen femicide
In Kenia is femicide (moord op vrouwen vanwege hun geslacht) een schrijnend probleem. In 2024 werden 170 vrouwen gedood, vaak door hun partner. Hoewel mannen meestal de daders zijn, spraken tot nu toe vooral vrouwen zich uit tegen dit geweld.
Toch keuren veel mannen geweld niet goed. Ze willen anderen er wel op aanspreken, maar weten niet hoe. Angst om belachelijk gemaakt te worden of vriendschappen te verliezen houdt hen stil. Daarom lanceerden we een campagne rond de populaire internethype “Men’s Conference”: een fictieve bijeenkomst waar mannen zogenaamd heengaan om hun verantwoordelijkheden in relaties te ontlopen, vaak met vrouwonvriendelijke ondertoon. Op Valentijnsdag 2025 draaiden we deze online hype om met de eerste échte Men’s Conference.
Verrassende bijeenkomst voor mannen
Wat een podium voor misogynie had moeten worden, werd een moment voor verandering. Mannen uit alle hoeken van de samenleving – van priesters tot influencers en zakenmensen – spraken openlijk over mannelijkheid en verantwoordelijkheid. Centraal stond de nieuwe uitdrukking Safisha Rada, een uitspraak in het Swahili, die zoveel betekent als “gedraag je normaal”.
De campagne ging viraal. Via radio, tv, sociale media en WhatsApp werden bijna 40 miljoen mensen bereikt. En belangrijker: we zien attitudes veranderden. 87 procent van de mannen zegt nu dat ze zouden ingrijpen bij misbruik, tegenover 39 procent daarvoor. Dit laat zien dat publieksacties niet alleen aandacht trekken, maar ook écht verandering en gesprekken in gang zetten.
Hivos & vrouwenrechten
Vrouwenrechten behoren tot de kern van ons werk. In meer dan 30 landen werken wij samen met feministen en vrouwenorganisaties. Van het bestrijden van gendergerelateerd geweld tot het verbeteren van seksuele en reproductieve gezondheid en rechten: met projecten over de hele wereld zetten we ons in om vrouwenrechten te verbeteren en genderongelijkheid aan te pakken.