Hivos - People Unlimited website

Header image

Ik steun Hivos

Steun moedige mensen in de strijd voor gelijke rechten.

Doneer nu
Beeld uit de campagnevideo

Ik steun Hivos

Steun moedige mensen in de strijd voor gelijke rechten.

DONEER
Sluiten
  • Ik doneer
  • Mijn gegevens

Draag bij aan een eerlijke, gelijkwaardige en inclusieve wereld.

Step 1

IK DONEER

  • Eenmalig
  • Maandelijks
  • 20,-
  • 50,-
  • 100,-
  • 6,-
  • 10,-
  • 15,-
  • IDEAL
  • Machtiging
  • Ik machtig Hivos om maandelijks het bovenstaande bedrag van mijn rekening af te schrijven.

Step 2

Mijn gegevens

Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Doneer

Influencers spreken zich uit tegen huiselijk geweld in Nigeria

Huiselijk geweld is een hardnekkig probleem in Nigeria. Maar liefst twee op de drie vrouwen krijgt te maken met geweld van een partner. Dit wordt echter vaak gezien als een privékwestie waar buitenstaanders zich niet mee horen te bemoeien. Deze cultuur van stilte houdt het probleem in stand. Met ons programma We Lead lanceerden we een succesvolle campagne om dit te veranderen.

We sloegen de handen ineen met de Nigeriaanse filmsterren Charles Inojie en Ali Nuhu. Samen startten zij de campagne “Make We Halla” tegen huiselijk geweld in Nigeria. “Halla” betekent je stem verheffen of schreeuwen.

De campagnevideo’s gingen viraal op sociale media. In een van de video’s horen Inojie en Nuhu luid geweld tegen een vrouw in de keuken van het restaurant waar ze zitten. De twee mannen staan voor een keuze: negeren ze het of grijpen ze in?

Spreek je uit tegen huiselijk geweld

Hun dialoog maakt duidelijk dat stilte bij geweld onacceptabel is. “Kwaad grijpt om zich heen wanneer goede mensen zwijgen”, zegt Charles. Ze beginnen met hun bestek op hun borden te slaan, waarna alle andere klanten volgen en het geweld stopt.

De campagne richt zich specifiek op mannen en jongens en moedigt hen aan om het goede voorbeeld te geven door zich uit te spreken tegen huiselijk geweld. De pakkende hashtag #MakeWeHalla vraagt mensen om een standpunt in te nemen tegen huiselijk geweld.

Micro-influencers in campagne tegen huiselijk geweld

De positieve impact van sociale media

Om de content verder te versterken, werd een netwerk van micro-influencers betrokken op Instagram en TikTok. Ze maakten duet chains (video’s die tegelijkertijd naast elkaar worden afgespeeld) om op creatieve manieren hun steun te laten zien.

De campagne werd een enorm succes en kreeg aandacht in kranten, radioreclames, tv-interviews en online blogs. Binnen 4 maanden bereikte de hoofdvideo meer dan 11 miljoen Nigerianen. Meer dan 2.000 reacties en 537 berichten met de hashtag #MakeWeHalla volgden. Dit is voor een groot deel te danken aan alle influencers die de campagne steunden.

Echte verandering

Nog belangrijker, #MakeWeHalla heeft de stilte doorbroken en houdingen en gedrag veranderd. Een enquête onder 1.500 Nigerianen, representatief voor de bevolking, liet een daling zien van 9 procent in de overtuigingen dat geweld een privékwestie is. Daarnaast zagen we een stijging van 14 procent in de bereidheid om huiselijk geweld af te keuren wanneer respondenten daarvan op hoogte waren.

Hivos & gendergelijkheid

Gendergelijkheid behoort tot de kern van ons werk. In meer dan 30 landen werken wij samen met feministen en vrouwenorganisaties. Van het bestrijden van gendergerelateerd geweld tot het ondersteunen van vrouwelijke ondernemers: met projecten over de hele wereld zetten we ons in om genderongelijkheid aan te pakken en vrouwenrechten te verbeteren.